dilluns, 2 de gener del 2012

Körözött, el formatge rosa de Liptó

Com que el meu avi era hongarès, la meva àvia sovint feia aquest formatge. Es tracta d'un formatge cremós que va molt bé per a escampar damunt d'una llesca de pa, per a sucar-hi patates xips o bastonets de pa. És originari de la regió hongaresa de Liptó, que des de la fi de la I Guerra Mundial pertany a Eslovàquia. En anglès l'anomenen Liptauer Cheese Spread.

N'existeixen diverses variants, naturalment, però sorprenentment la meva àvia feia una recepta força canònica. La base pot ser un formatge cremós d'ovella, mató o similars. Per comoditat podeu fer servir el conegut Philadelphia. Es tracta d'anar barrejant els ingredients aixafant-los amb l'ajuda de, per exemple, una forquilla. Poseu el formatge dins d'un bol. Afegiu-hi la mantega (caldrà tenir-la a temperatura ambient per tal que sigui més fàcil de treballar). Per a 400 gr de formatge hi he posat 125 de mantega (per a 200 serien 60 de mantega). Afegiu-hi ceba ratllada (proveu primer amb mitja ceba, sempre sereu a temps d'afegir-ne més). S'hi posa comí (jo el poso sense moldre) i pebre vermell (el famós pàprika) fins que la pasta adquireix un to rosat. Les quantitats depenen de cadascú però el comí ha de ser el sabor predominant. També s'hi posa un petit raig de cervesa i un o dos filets d'anxova triturats. Treballeu bé la pasta fins que sigui homogènia.



3 comentaris:

  1. Ummmm és una recepta digna de guardar-se amb màxima cura, fins el nom m´agrada...la pots repetir tantes vegades com vulgues :))

    ResponElimina
  2. Ha, ha! Ara he de fer la del formatge blau, que és original de la meva àvia.

    ResponElimina
  3. Quina meravella, quina exquisidesa mes gran i segur que es mes que bo. ! Tal com diu la Maria José aquesta recepta cal guardar-la amb molta cura per que es una meravella de menjar segur. M'apunto a tastar-la sense passar-me. ¡Que bo quina gran experta de gran bon gust la teva Avia materna !!.

    ResponElimina